Siirry pääsisältöön

Richard Dawson & Circle @ Manse Psych Fest, 16.9.2022

Maamme ylpeys, Circle, on luonut nahkansa uudelleen. Taas! Tällä kertaa tämä on tapahtunut ottamalla osaksi kokoonpanoa englantilaisen (allekirjoittaneen kanssa samana vuonna syntyneen) folk-muusikon Richard Dawsonin.

Dawsonin folk ei kuitenkaan ole mitään perinteistä folkkia, vaan Wikipedian mukaan miehen levyt pitää levykaupassa laittaa laariin, jossa lukee joko "freak folk" tai "progressive folk".

Itselle viime vuonna tällä Richard Dawson & Circle -nimeä kantavalla kokoonpanolla ilmestynyt "Henki" täyspitkä oli vuoden kohokohtia julkaisujen saralla. Kovin moni Circle -albumi ei tähän vielä ole aiemmin yltänyt, vaikka levyjä on tippunut ulos harva-se-vuosi. Noh, itse asiassa myös edellinen täysiverinen albumi, vuonna 2017 ilmestynyt "Terminal" ylsi omaan top kolmoseen.




Richard Dawson sopii täydellisesti yhtyeen keulalle. Circlen ja Dawsonin musiikillisten ilmaisumuotojen jonkinlaiselle Venn-diagrammille laittaminen olisi irrelevanttia. Kumpikin osapuoli painii sen verran kokeellisissa ympyröissä, että yhteentörmäyksestä syntyy väkisinkin jotain ainutlaatuista. Juuri tämä on "Henki"-levyn vahvuus. Suupielet kääntyvät helposti tyytyväiseen asentoon kun kuulen saman biisin sisällä kaikuja niin Caravanilta kuin Iron Maideniltakin. Jonkinlaiseksi vertailukohdaksi onkin pakko mainita peribrittiläinen Canterbury-scene. Olenko ainoa, joka huomaa yhtymäkohtia kulttilevy "In the Land of Grey and Pink"'iin, ei pelkästään musiikissa, vaan myös kansitaiteessa ja sanoituksissa? "Henki"-levyn avausraidalla mainitaan tennis, Caravanin avausraita kertoo kasuaalisti golf-tytöstä.


"I found my pleasure whenever I could

In tennis and piano (ya-ho, ya-ho, ya-ho)"
(Cooksonia)


"And later on the golf course after drinking tea

It started raining golf balls and she protected me"
(Golf Girl)


Ehkä vähän kaukaa haettua, mutta mielleyhtymä tulee väkisin. Vaikka mistään pastissista ei todellakaan voi puhua. Sanoituksista puheen ollen, myös lyriikoista jonkun tolkun ottaminen on harvinaista Circlen tuotannossa, ja tämä on uusimman levyn selvä vahvuus. En silti väitä, että ymmärtäisin sanaakaan, mistä tälläkään levyllä lauletaan. Ero on kuitenkin suuri jos vertaa vanhemman tuotannon pseudokieleen. Esimerkkinä vaikka miten kuulen kappaleessa Vaellus (levyltä "Rautatie") laulettavan: "Vesi mahtava vaeltaa, rautakorokkeet lapsesi, lämpötila, älä jaksa ja halukas tappamaan." Ehkä oikein ehkä ei. Mutta biisi on hiton kova, sama se mitä se Mika Rättö siellä laulaa. Kunhan laulaa.

Manse Psych Festin päälavalla, eli Pakkahuoneen puolella käy kuhina jo hyvissä ajoin Polymoonin soittaessa Klubin puolella. Tuttuja säveliä kantautuu soundcheckin muodossa myös Klubin ja Pakkahuoneen väliselle ovelle. Olen sen verran kiinnostunut Circlen nykymeiningistä, että Polymooniin tutustuminen jää tällä(kin) kertaa valitettavan vähälle. Suuntaan siis jo alkusäätämisen aikana kohti isompaa lavaa.

Säätäminen ja itse vedon alkaminen onkin ikävästi hieman häilyvällä rajalla varustettu. Jotain teknisiä ongelmia selvästi on ainakin monitoroinnin kanssa. Yksi kaappi ei ilmeisesti tuota minkäänlaista ääntä ja loputkin ovat liian hiljaisia. Tekniikasta huolehtivista ei tunnu olevan minkäänlaista apua ja lopulta Richard itse joutuu nostamaan yhden hieman hänestä etäämmällä olevan monitorikaapin lähemmäs ja itseään kohti. Harmillista, että tämän tasoisen orkesterin puitteet ovat tällä kertaa näin huonossa jamassa.

Onneksi ääntä kuitenkin saadaan tuutattua edes jollain tavalla yleisöä kohti ja keikka pääsee hiljalleen alkamaan uusimmalta levyltä tutulla hiipivällä introlla. Myös lavalla Richard näyttää siltä kuin olisi aina kuulunut osaksi Circleä. Jussi Lehtisalon pikkuserkkuko se siinä vai täh? Tällä kertaa Mika Rätön rooli on enemmän rivijäsenenä kiipparinsa takana, sieltä vain kerran nousten ja hiippaillen Tomi Leppäsen vierelle rumpuja soittamaan (silloin tällöin rumpujen soittamiseen kun tarvitaan neljä kättä). Rättö myös mukavasti maustaa Richardin laulua satunnaisilla tutun kuuloisilla kiekaisuillaan. Myös kitaristi Janne Westerlundilla on lauluosastolla oma spottinsa. Bassotaiteilija Lehtisalo käy myös kertaalleen höpisemässä mikkiin jotain tsykedeliaa.


Keikka koostuu pelkästään uuden levyn kappaleista. Setlist piste FM:stä vakoilemalla näkee, että yhtye on soittanut viimeisinä kappaleina myös vanhempaa tuotantoaan, mutta nyt siihen ei ole aikaa. Liekö alun tekniset ongelmat syöneet slotista ainakin yhden kappaleen mentävän aukon. Tästä harmista ja ihmettelystä huolimatta keikka on itselle positiivinen kokemus. Uuden levyn kappaleet Richard Dawsonin laulamana Tampereen syyskuisessa perjantai-illassa ovat sellaista, minkä mielelläni ruksaan checkboxista livenä nähtyjen keikkojen listalle.

Seuraavana aamuna heräiltyäni Itsenäisyydenkadun toisella puolella sijaitsevasta hotellista, siirryn alakertaan aamupalalle. Näen Dawsonin ja Westerlundin ja ohi kävellessäni kuulen heidän selvästi juttelevan työn alla olevasta musiikista. Asiaan tulee vielä myöhemmin vahvistus.

Astun hotellin hissiin hieman ennen puoltapäivää. Hissiin alemmasta kerroksesta mukaan astuvat herrat Rättö ja Lehtisalo. Kysyn: – "Ootteko Poriin päin lähdössä?", mihin Rättö vastaa: – "Juu! Ollaan menossa sessioimaan uutta levyä...". Tiedustelen onko Richard messissä, johon saan myös myöntävän vastauksen. Mahtavaa! Toivotan herroille hyviä sessioita ja jään odottamaan sen hedelmiä.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Aaltonen, Tolonen, Gustavson... ja ketä meitä siinä oli! ...Prog Band Suistoklubilla

  Kuuntelin Tasavallan Presidentin Lambertlandin (julkaistu 1972) pitkästä aikaa, ja olin unohtanut, että tämä Pressa-LP on oikeastaan Jukka Tolosen soololevy siinä missä Jukka Tolosen omat soololevytkin. Levy on yhtä kappaletta lukuun ottamatta Tolosen säveltämä. Seuraava albumi Milky Way Moses (1974) sen sijaan on puoliksi Tolosen sävellyskynästä. Yksi tällaisista on levyn avaava yli kahdeksanminuuttinen nimikkoraita, joka on koko albumin keskeisiä teoksia.  Viimeksi mainittu kappalekin kuultiin Hämeenlinnan helmikuisen hyytävässä illassa Kalevalan päivänä armon vuonna 2025. Vesa Aaltonen Prog Band -nimeä kantava kollektiivi koostuu pelkästään taitavista muusikoista, kuinkas muutenkaan; yhteen kokoavana voimana tietysti Pressasta tuttu rumpalilegenda. Suistoklubille oli tällä kertaa saatu solistiksi toinenkin elävä legenda: Jukka Gustavson (sanooko nimi Wigwam mitään?) ...ja kukas siellä basson varressa muutaman säveltämänsä kappaleen kävi soittamassa: no, itse Jukka Tolonen...

Yksi Killeri - 16 filleriä a.k.a. Iron Maiden settilistaräntti 2025

 Olen nähnyt Iron Maidenin seitsemän kertaa. Vähintään viimeiset kaksi kertaa (2022 ja 2023) olen vannonut, että tämä on viimeinen kerta kun läksin kuuntelemaan samat biisit uudelleen. Maiden tekee mitä tahtoo, ja se mitä Maiden tahtoo, on että se soittaa joka keikalla nimikkokappaleensa Iron Maidenin, lähes joka keikalla Fear of the Darkin ja The Trooperin, aika usein The Number of the Beastin jne. Kuva viimeksi todistamaltani Iron Maiden keikalta vuodelta 2023. Ensimmäinen Maiden-keikkani oli vuonna 2005, kun teemana oli yhtyeen historian alkuhämärät ja setti sen mukainen. Toki oman boostinsa henk. koht. hommaan toi se, että se oli SE ensimmäinen keikka itselle, mutta toden totta keikka oli kova myös kappaletarjontansa puolesta, sisältäen sellaisia helmiä kuten Where Eagles Dare, Wrathchild ja Murders in the Rue Morgue! Mutta asiaan ja tähän päivään!  Aiheena tänään on uuden kiertueen eilen 27.5.2025 paljastunut settilista, koska Maiden tunnetusti soittaa samat biisit kiertu...

The Pineapple Thief Tampereen Tavara-asemalla, 11.4.2025

The Pineapple Thief on saanut luvan olla itselleni testibändi kahden eri Tampereen keikkapaikan osalta. Vuonna 2022 kyseinen brittibändi nimittäin päätti ensiintyä ensimmäistä kertaa Suomessa, ja paikaksi oli tuolloin valittu Tampereen Olympia-kortteli. Olin paikalla maski naamalla, koska korona-ajasta oltiin juuri ja juuri irtautumassa maaliskuussa -22.  Bändi kuuluu niihin, joita en ehkä olisi uskonut koskaan näkeväni livenä. Ehkä juuri siksi, koska keikat eivät ole tänne puolelle pohjolaa vielä ennen vuotta 2022 rantautuneet. Ja koska korona-aikana ei paljoa keikoilla sattuneista syistä tullut käytyä, niin tunnelma konsertissa oli monella tapaa: "Vihdoinkin!" Edit this setlist | More The Pineapple Thief setlists Tavara-asema sitten taas on jostain syystä myös tähän mennessä jäänyt näkemättä, vaikka sen sijainti on mitä parhain. Uusintaotto TeePeeTeetä livenä olikin ihan hyvä syy testata myös kyseinen keikkapaikka. Jos näitä kahta paikkaa nyt pitäisi verrata niin merkittä...